language

ورود به سیستم

بازیابی کلمه عبور

بازگشت

کارشناس ارشد شهرسازی: معماری اسلامی و ایرانی باید مدون سازی شود

به گزارش ستاد چهارمین کنگره استانی تاریخ معماری و شهرسازی ایران(قم)، سید مجید فارغیان در خصوص برگزاری کنگره تاریخ معماری و شهرسازی قم در دی ماه سال جاری عنوان کرد:در مدت دوماهی که کنگره شکل گرفته و نتایجی که از آن به دست آمده را می توان در دو محور دسته بندی کرد. یکی اینکه مجموعه ها و پتانسیل هایی را که در قم داشتیم و این ها به هم مرتبط نشده بودند در جهت شناخت معماری و شهرسازی بومی استان تاکنون حالا شناخته شده اند و فعالیت هایشان کانالیزه و هدفمند شده است.

این کارشناس ارشد شهرسازی تصریح کرد:افرادی بودند که بر اساس سلایق و انگیزه های فردی، هر کدام در حوزه ای به صورت جداگانه فعالیت هایی را انجام می داده اند، این افراد و مجموعه ها به هم مرتبط شده اند به طور خاص می توان از بنیاد قم پژوهی نام برد که فعالیت ها یک چشم انداز بهتری پیدا کرده است.

وی عنوان کرد:با کارهای کارشناسی شده در مسیر این همایش متوجه شده ایم که قم دارای چه ویژگی های معماری می باشد که هم اکنون شناسایی شده اند در این راستا بسیاری از ویژگی های معماری شهر قم در قبل از دوره مدرن و حتی دوره پهلوی اول مخصوص خود شهر قم هست. حتی در دیگر شهرهای گرم و خشک هم نمی توان نمونه آن را ببینیم.

فارغیان بیان کرد:این نوع معماری تا حالا سینه به سینه منتقل شده و مکتوب نشده است که با توجه به مستند نبودن خطر از بین رفتن را در پی دارد همچنین در حوزه شهرسازی هم ، همین مسئله را داریم از سال 1300 شمسی به بعد اتفاقات مهمی در شهرسازی قم  روی داد ، البته به طبع رویدادهای ملی و کشوری که این ها تا بحال در هیچ مجموعه ای مستند سازی نشده است.

وی گفت:که ما هیچ سابقه ای نداریم از فردای شهر قم که احتمالا چه اتفاقاتی خواهد افتاد و اینکه چه اتفاقاتی مطلوب است که بیافتد در حالی که ما کانون های بسیار حساسی در شهرسازی قم داریم که اینها رد و اثرشان از بین می رود مثلا خیابان چهارمردان که خاستگاه انقلاب اسلامی در سال 1357 است همانطور که می بینیم انقلاب از قم در سال 1357 از خیابان چهارمردان شروع شد. خود خیابان چهارمردان هم دچار تحول کالبدی شده و تغییر بافت اجتماعی و هویتی شده است.

این کارشناس ارشد شهرسازی ادامه داد:تقاطع عمار یاسر خیابان چهارمردان را تقریبا به دو قسمت مجزا تقسیم کرده است. مهاجرین عراقی و عرب در ابتدای خیابان ساکن شده اند. و ترکیب جمعیتی خیابان چهار مردان به عنوان هسته اصلی فعالیت های اجتماعی شهر قم تا حد زیادی کم رنگ شده است.

وی خاطرنشان کرد:تا چند سال پیش در اعیادی مثل نیمه شعبان تمام مردم قم می آمدند تا اتفاقاتی که در خیابان چهار مردان جهت پاسداشت تولد امام زمان را مشاهده کنند فی الواقع نیمه شعبان که در چهارمردان حتی به 10 روز هم می کشید.

وی ابراز داشت: همچنین یک کارناوال شهری و فضای شهری بود که در آن مردم همدیگر را می دیدند و ملاقات می کردند و تجربیاتشان را انتقال می دادند این اتفاقات که اتفاقات خیلی خوب شهری بوده و اساساً شهرسازی به دنبال شکل گیری یک چنین فضاهایی هست نه تنها تدوین و مستند نشده بلکه در خطر از بین رفتن هم هست.

فارغیان اظهار کرد:مثال دیگر بعضی از بناها که مربوط به دوره مدرن هستند مثل کارخانه ریس بافت که بخش کوچکی از آن مرمت و حفظ شد و بخش عمده ای از آن از بین رفت و متاسفانه تخریب شد حالا این را با کارخانه ریس باف اصفهان که در سال 1395 با چند صد میلیاردی در حال تملک و حفظ شدن است مقایسه کنیم  که همین کارخانه ریس باف در یزد با نام اقبال سال هاست که به عنوان موزه شهر مرمت و حفظ شده است.

وی بیان کرد:حتی در کاربری صنعتی که مربوط به دوره مدرن است ، بین سه شهر قم ، اصفهان، یزد کمترین میزان حفظ و بیشترین میزان دخل و تصرف و تخریب میراث را داشتیم.

فارغیان در پایان گفت:این کنگره می تواند توجه مارا به عنوان شهروند قم، به صورت نظام مند و سیستماتیک به آنچه داشته ایم بکند و همچنین می تواند تا حدی ترسیم گر راه پیش روی آینده معماری و شهرسازی این شهر باشد.